Cambridge International Swift Conference 2014, dag 1

In 2014 heb ik voor het eerst deelgenomen aan een internationale conferentie over Gierzwaluwen. Deze vond plaats in Cambridge in het Verenigd Koninkrijk van dinsdag 8 tot en met donderdag 10 april.

Op zondag 6 april vertrok ik rond 17:00 met de fiets van huis richting Nijmegen centraal station. Vanaf daar ging ik met de trein naar Hoek van Holland. Toen de trein station Utrecht (waar ik moest overstappen) in rolde zag ik nog een Slechtvalk (Falco peregrinus) vliegen boven het opvallende gebouw van de Rabobank. Toen ik na thuiskomst deze waarneming invoerde op (waarneming.nl zag ik dat er rond dit gebouw wel vaker Slechtvalken worden waargenomen. Wellicht is het een nestlocatie?
Na aankomst in Hoek van Holland kon ik na inchecken de veerboot op. Dat was iets over achten. De hut was heel erg netjes met TV en een badkamertje met douche. Nadat ik mijn zware rugzak in de hut had gelegd maakte ik een rondje over de boot en fotografeerde ik de fraaie zonsondergang. Het duurde een tijdje voor de boot daadwerkelijk vertrok, zo rond 21:30. Thuis hebben we geen TV en rond zappend zag ik ook wel weer waarom... Niet veel soeps... Maar toen ik heel even bleef hangen bij een onbekend programma op een onbekende zender kwam er even iemand in beeld met zowaar een Gierzwaluw op zijn shirt! Ik kon nog snel een foto maken. :) Mocht iemand ooit zoiets tegenkomen, ik houd me aanbevolen!

De veerboot vaarde overnachts naar het Verenigd Koninkrijk en legde zo rond 4:30 aan in de haven van Harwich. Het lage brommen van de stationair draaiende motor gecombineerd met het daardoor trillen van alles in het schip wekte me en ik viel erna niet goed meer in slaap. Dus erg vroeg douchen, ontbijten en wat brood klaarmaken voor onderweg.
Om 7:50 vertrok mijn trein van Harwich International naar Cambridge waar ik 9:40 aan kwam. Vanaf het station was het een eenvoudige route naar het prachtige Emmanuel College waar ik via de organisatie van de conferentie een heel erg nette kamer had gehuurd.

Nadat ik mijn spullen in de kamer wat had georganiseerd ben ik naar Cambridge University Botanic Garden gegaan. Ik had van tevoren gelezen dat er aan de voet van een oude kastanje Paarse schubwortel (Lathraea clandestina) bloeide. Ik vind parasitaire planten erg boeiend en dit lid van de Bremraap-familie (Orobanchaceae) had ik nog niet 'in levende lijve' gezien. Dankzij de kaart die ik op de website vond was het niet moeilijk de plant te vinden. :)
Nadat ik deze 'must' had gezien ben ik rustig door de tuin en het winkeltje gelopen. De kassen waren prachtig met allerlei verschillende klimaten met bijbehorende flora. Bijzonder opvallend waren de prachtige Orchideën.

's Avonds was er een officieuze eerste samenkomst voor deelnemers aan de conferentie in de pub The Old Spring. Naar schatting 50 personen kwamen hier op af, waaronder in het 'Gierzwaluw-wereldje' bekende namen als Erich Kaiser uit Duitsland (zie bijv. deze website), Derek Bromhall uit het Verenigd Koninkrijk (schrijver van het boek Devil Birds en maker van de gelijknamige film), Jan Holmgren uit Zweden (zie bijv. deze website). Deborah Lauterpacht die full-time wilde vogel verzorgster is (maar ik verder niet kende) bleek in haar tas een piepjong vogeltje bij zich te dragen dat in de pub gevoerd moest worden. De soort was nog niet helemaal duidelijk.
Enric Fusté die ik bij Emmanuel College voor het eerst tegenkwam kende ik al van naam (en van de website www.falciotnegre.com en leerde ik hier kennen als een ontzettend aardige man. Met hem bleef ik als laatst over in de pub waarna we gezamenlijk terug naar Emmanuel College liepen.